Melhus
Historielag

Planlagte Aktiviteter/Turer/Møter

Tirsdag 19. november kl. 19.30. Auditoriet på Trøndertun.
Medlemsmøte med foredrag, utdeling av Melhusbyggen 2024 og sosialt samvær med kaffe og kake.

• Ronald Nygård innleder om «Verdifulle funn i historiske graver rundt om i Melhus».
  • Foredrag av Lars Stenvik: «Jernproduksjon fra myrmalm generelt og fra Melhus spesielt». Historikere og arkeologer mener at det er jernproduksjon fra myrmalm som er årsak til stor rikdom og maktkonsentrasjon i nedre Gauldal i eldre tider. Dette dokumenteres med mange rike funn av verdigjenstander fra jernalderen og fremover til sagatiden rundt om i Melhus, og ikke minst av mange produksjonsanlegg for jern i Gauldalen, Melhus inklusive. Stenvik er pensjonert professor (emeritus) i arkeologi ved NTNU, og kanskje den som vet mest om den historiske jernproduksjonen i Norge.
  • Orientering om innholdet i Melhusbyggen 2024 ved Jan Steinar Rønning.
  • Utdeling av Melhusbyggen 2024 og sosialt samvær med tradisjonell kaffeservering.

Ansvarlig. Styret med varamedlemmer.